tag:blogger.com,1999:blog-28553756.post6660981322566466882..comments2024-01-27T19:02:15.320+02:00Comments on Away of Alexandria: لا تحزن..فلا أحد معك..الفصل الثالثAlexandrian far awayhttp://www.blogger.com/profile/17175212784032030776noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-31574458746329499352008-04-12T16:03:00.000+02:002008-04-12T16:03:00.000+02:00تصدق انا معجبة اوى بصاحبك اللى بيصحى فى نص الليل و...تصدق انا معجبة اوى بصاحبك اللى بيصحى فى نص الليل ويفضل يضحك ويقلقك من نومك ده<BR/>قوله قطة الصحراء بتحبك اوى وبتقولك اقلقنى كل يوم<BR/>والله العظيم العظيم ما فاهمه حاجهDesert cathttps://www.blogger.com/profile/12993155430740490922noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-20494650133079606602008-04-12T11:08:00.000+02:002008-04-12T11:08:00.000+02:00طيب يعني اعتقد انا و اللي معايا مستنيين منك ردلعل ...طيب يعني اعتقد انا و اللي معايا مستنيين منك رد<BR/>لعل المانع خيرAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-3572581373878316562008-04-06T15:43:00.000+02:002008-04-06T15:43:00.000+02:00طبعا كالمعتاد دماغى اتلخبطتانا مش عارفه انت ناوى ت...طبعا كالمعتاد دماغى اتلخبطت<BR/>انا مش عارفه انت ناوى تعذب فينا كتير طيب حرام <BR/>وحياة اغلى شئ فى حياتك اكسر وراه قله اللى مشى ده<BR/>وتعالى اقعد جنبا كده وهدى نفسك<BR/>وبعدين بقى يعنى الاسبوع اللى فات تلت ايام مش انام علشان افهم طيب والاسبوع ده بقى اعمل ايه<BR/>انت ناوى على فصلى من الشغل صح<BR/>ربنا يسامحكEmpress appyhttps://www.blogger.com/profile/16045196153731650982noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-25674045741746987512008-04-06T03:02:00.000+02:002008-04-06T03:02:00.000+02:00حلوة أوي أروح بقى أقرا الجزئين السابقين:)حلوة أوي أروح بقى أقرا الجزئين السابقين<BR/><BR/>:)أحمد منتصرhttps://www.blogger.com/profile/12126891208634261675noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-10148080061517144482008-04-05T14:00:00.000+02:002008-04-05T14:00:00.000+02:00لعل محاولة حل معادلة من الدرجة الأولى فى متغير واح...لعل محاولة حل معادلة من الدرجة الأولى فى متغير واح من السهولة والمباشرة كالإنطلاق من فرضية ان ربنا عرفوه بالعقل ثم ننطلق الى بناء الأفكار حجرا فوق حجر وقد يعجب بعضنا بما بنى ولكن يجىء آخر ليهدم كومة القش الهشة بنفخة واحدة <BR/>ليقدم الحل فى صورة معادلتين من الدرجة الأولى فى متغيرين <BR/>ليتابع نفس الخطوات ويعجب بما بنى ليهدمه آخر <BR/>بحل من عده معادلات من الدرجة الأولى فى نفس العدد من المتغيرات <BR/>ولعل الحل ليس فى زيادة المتغيرات <BR/>واحد يمثل الله والثانى يمثل النبى والثالث يمثل الشعب والرابع يمثل الإكليروس والخامس يمثل التراكم المعرفى للإنسان <BR/>فقط أريد أن انبه ان هناك فرق بين النص _أى نص_ومفهوم هذا النص <BR/>ثم انطلق الى ان المثقف لا يستقيم له التفكير الا غذا قدم لنفسه تفسيرا :<BR/>للكون كيف كان والى اين يصير <BR/>ثم تفسيرا للإنسان كظاهرة فى هذا الكون <BR/>ثم بعد ذلك يبحث عن سعادة هذا الإنسان <BR/>ولكنى اجد الغالبية تتبنى حلا لمعادلة ويمشى معه اينما صار ولا يبحث فى مدى صحة الفرض الذى بنى عليه حلوله <BR/>وطريقة الغثبات عن طريق اثبات فرض خاطئة مثل الإنطلاق من مسلمة مثل ربنا عرفوه بالعقلDantY ElMasrYhttps://www.blogger.com/profile/02581719791628968437noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-46092894813705582492008-04-05T01:52:00.000+02:002008-04-05T01:52:00.000+02:00يمكن كنت قريت البوست اول ما نزل و مرتين كمانسبته و...يمكن كنت قريت البوست اول ما نزل و مرتين كمان<BR/>سبته و رحت اتغديت<BR/>رجعت قريته و سبته و رحت غسلت <BR/>رجعت قريته و سبته و رحت نمت<BR/>رجعت قريته و سبته بس لقيت تعليق هيومان و رحت اتفرج على فلم جميل ددا ددا<BR/>رجعت و قريته و لقيت تعليق نسرين فقلت كويس مش لوحدي<BR/>رجعت و قريته و بجد كنت متغاظة منك ددا ددا ددا<BR/>و دلوقتي قررت اعلق بقى خلاص<BR/>فلك ان تتخيل حجم غيظي منك لاني اول مرة اقرا و ابقى تعبانة و أنا تعبانة خلقه<BR/>قبل ما انسى اول مرة اخد بالي انك حاطط شعار اللاسلطوية<BR/>فاهلا وسهلا يا فندم وو دي حاجة تضاف لميزان حسناتك حسب مقايسي البسيطة <BR/>بص حبدا معاك مقطع مقطع و على قد ما كل مقطع علق معايا في جزئية ما و استحملني و ربنا حيجازيك خير اللي علمته فينا<BR/>"<BR/>كلاهما فعل نفس الشىء، لف ودوران ومعضلات وفلسفه وشك وخروج وتمرد وعماره فكريه وعقليه مهوله وبعدين ييجي في الأخر يهدها بضربه واحده غير مبرره تكاد تصيبك بالجلطه من تعسفها وتصنعها، القديس أوغسطين يلف يلف وبعدين يأتي بأعجب حل في الدنيا<BR/>"<BR/><BR/>شوف مع اننا بنحاول نستخدم المنطق في كل حاجة لكن مش ساعات بنوقف عند حاجات و بعد ما بنكون عملنا من الحبة قبة بنلاقي ان حلها بسيط جدا الا و هو قفل الدور كله <BR/>بالظبط زي ما الواحد بيلعب دومينو و تقفل معاه فيهد الدور تماما<BR/>معاك ان اغلب الافلام و المسلسلات غبية لكن على مستوى الحياة؟؟<BR/>عن نفسي ساعات بقعد افكر في مشكلة بتواجهني و افضل افكر فيها و امنطقها و ادور لها على حلول و يبقى عندي بدل الواحد خمسة لكن ولا واحد منهم شغال او بيحصل و كلها فرضيات و افتراضات و تخيلات و افضل في الحال ده لدرجة اني ساعات بكون شاعرة بسعادة مزيفة جدا لاني فاكرة اني لقيت الحل العبقري و افترضت انه حصل على ارض الواقع و اني بكده جبت التايهة الى ان افوق يوما ما على ان كل ده أي كلام<BR/>فاصحى من حلمي و اقع على جذور رقبتي و اكتئب تاني الا اذا رحمت نفسي مني و سلمت امري لربنا<BR/>طبعا انت ممكن تضحك اني قلت لك سلمت امري لربنا مع اني بحس انه خلاص مش طايقني و مش فاضيلي بس يمكن يسمعني و اقول يمكن المرة دي تنجح<BR/><BR/>اما عن مشكلة اليسار فانا حقول حاجتين<BR/> و انا هنا بتكلم عن اليسار المصري بالذات و طبعا الكلام اللي أنا بقوله ده رايي الشخصي من خلال ما شفته و قراته و وعيته و حصل مع افراد من اهلي فمحدش يقولي هاتي دليل ممكن اكون غلط و ممكن اكون صح أنا بحكي على تجربتي<BR/>اولا يسارنا المصري اساسه غلط في غلط لسبب بسيط جدا و هو انه رابط نفسه بعبدالناصر و عصره و كينونته<BR/>و كتير دلوقتي بيقولوا انهم يسار و مالهومش دعوة بعبدالناصر لكن تبص تلاقيه بيتكلم عنه و بيدافع عنه اكتر من الناصريين نفسهم و حصلت لي مع كتار من صحابي انهم يبتدوا خطبتهم العصماء و لمدة ساعة بمقولة بصي أنا مش ناصري و لا مؤمن بيه لكن هو عمل و خلى و سوى و قام و حط و الخ الخ الخ <BR/>والله يا اليكسندراني فوق الساعة و هو بيتكلم و كل ده تحت مسمى انه مش ناصري و اسيبه يتكلم و بيكون ردي عليه عبارة عن كلمة واحدة من تلات حروف سكندرية المنشئا اول حرف فيها زي اخره تعبيرا عن تقييمي لمحتوى حواره<BR/><BR/>النقطة التانية ان أي يساري او شيوعي او ماركسي انجلزي بيدعو للكفر بكل ما امنا به ولكنه بيجيي هو بدين جديد فمحلش المشكلة<BR/>هو بالظبط زي ما انت قلت فاكر ان الحكاية تغيير عجلة عربية و وضع عجلة تانية غيرها فهو هنا شال الايمان بالسلام و المسيحية واليهودية و غيرهم و خلاهم يؤمنوا بالشيوعية و الماركسية و الابصر مش عارف مين<BR/>فهو كده مش شال جزء من الوعي البشري و نفاه<BR/>لا هو بس غيرله المسميات و روشها و بدلها<BR/>زي بالظبط ما بيحصل معايا في البنوك أنا بشتغل في بنك حرام زي ما بيقال عليا و للاسف بضطر اكلم موظفين في بنوك اسلاميه<BR/>اقله فايدة يقلي مرابحة<BR/>اقله أيه الفرق يقلي احنا سميناها كده<BR/>يعني بقوا يبيعوا صكوك غفران كمان و مقدسة<BR/>فلك ان تتخيل حجم المعضلة<BR/>الحكاية كلها مسميات<BR/><BR/>عن كون الايمان مسالة ضميرية فمش عارفة ازاي او قصدك ايه ؟؟ كلمات الجملة سهلة لكن تفسيرها حساه ناقص او ان المفروض يبقى فيه شئ من التوضيح<BR/>يعني أنا و ضميري، امنت بالله يبقى ضميري كويس مامنتش بيه يبقى مش كويس و لا ممكن اكون مش مؤمنة بربنا لكن ضميري كويس و لا ايه بالظبط؟؟<BR/>اصل مثال الوالدة ربنا يخليهالك مغاير للفكرة بتاعت كون الايمان ضمائيريا<BR/>المثال يتبع النسبية و ليس الضمائيرية<BR/>زي الجمال<BR/>ما اراه أنا جميلا تراه انت عاديا و غيرنا يراه قبيحا<BR/>ارى امي جميلة انت شايفها ملاك و غيري شايفها ست عصبية مثلا يعني<BR/> و في الاخر انت ربطت بين كون الايمان بالله ضمائيريا بكون مفهوم الدين عند الناس بسيط و ان مالهومش القدرة على اتباع النصوص المعقدة و التفاسير الغريبة<BR/>طيب ايش دخل زيد بعبيد؟؟<BR/>دي نقطة و دي نقطة و لو غلطانة صححني ادينا بنتكلم، صح؟؟<BR/><BR/><BR/>اما عن كون ربنا عرفوه بالعقل<BR/>فيمكن اللي اخترعها فعلا توصل لوجود الله بالعقل يعني ممكن تفكر في حاجات معينة تلاقي ان مالهاش تفسير غير كونها حصلت من حاجة اعلى من مستوانا الفيزيائي في الادراك لكنها موجودة<BR/>يمكن كلامي مناقض نفسه اوي في الجملة دي بالذات لكن اديني تاني بحاول اتوصل معاك لشئ اصلي مقدرش اقرا و اخرج خالية الوفاض كده<BR/>يبقى ايه النتيجة؟؟<BR/>عبث<BR/>لو عبث قلي علشان مصدعلكش مخك برغيي لاني مش ساكتة الليلة دي غير لو أنا حسيت اني وصلت لحاجة<BR/>لكن فكرة ان مدعين العلم يقولوك ان العقل قاصر و مع ذلك يقولوا ان ربنا عرفوه بالعقل<BR/>فدي ماهياش الا سلسلة من ضمن اكاذيبهم علشان يوقفونا عن التفكير و ينشروا بينا الخوف بحيث اذا وزك عقلك للتفكير في شئ و التوصل لحقيقة ما يخلوك تشك في نفسك و تشك في عقلك و تقله عيب ميصحش انت قاصر ازاي تفكر<BR/><BR/>و اخيرا اعترفلك ان تحيزك للمتصوفة زاد من تحيزي ليك يمكن اختلف معاك في حاجات تانية و ابقى شديدة الخلاف و شرسة كمان<BR/>لكن انك تكون بتقدر هذا النوع من التفكير فاحييك عليه<BR/>و ده مش بحييك عليه كونك بتشترك معايا في ارضية دينية<BR/>لا ابدا<BR/>لكن لان الكثير من افكارهم و معتقداتهم تتبع المنطق و الفكر الاساسي و الدعوة للبساطة على قد ما بيبانوا انهم معقدين وحاجات تانية كتيرة للاسف مش حقدر افتحها دلوقتي لاني حكون فتحت موضوع تاني خلاص<BR/>لكن الخلاصة ان اساس المعتقد عندهم طبيعي و الاقرب للطبيعة البشرية <BR/>ارجو ان ردي ميكونش سخيف بطوله الرزيل ده<BR/>و ارجو ان كلامي يعقل أي شئ عندك و عند القارئ<BR/>و ربنا يعلم اني عصرت نخاشيشي مخي علشان اعرف اوضحلك وجهة نظري او اوضحلك ايه اللي بيدور في عقلي من غير فلسفة زايدة عن حدها او منظرة مني او محاولة لاثبات الحضور و السلام<BR/>لانك مخولتني من صباحية اليوم و اديني اديتك ريبورتاج ازاي كان البوست مسيطر على عقلي طول اليوم<BR/>في النهاية احب اقولك الرحمة حلوة و الصلح خير وب نتصالح الصلح خييير<BR/><BR/><BR/>تحياتي^ H@fSS@^https://www.blogger.com/profile/13418779939589218795noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-22524825571625046372008-04-04T19:44:00.000+02:002008-04-04T19:44:00.000+02:00انا فعلا مش مستوعبه البوست خالص وقريته كذا مره وبر...انا فعلا مش مستوعبه البوست خالص وقريته كذا مره وبرضه مش مستوعباه<BR/>منتظره التعليقات والمناقشه يمكن اقدر اوصل لحاجه<BR/>:)<BR/>انت ازيك بقي؟Hypatiahttps://www.blogger.com/profile/09330381648259876867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-28553756.post-47317020391643887652008-04-03T15:12:00.000+02:002008-04-03T15:12:00.000+02:00اريد فقط ان انبة الى انى لم اتكلم عن الغاء الدين ه...اريد فقط ان انبة الى انى لم اتكلم عن الغاء الدين هكذا كلية بل عن بقاءة كرافد موازى للفكر البشرى عموما<BR/>وليس استبدادة التام او شبة التام بقاليد الامور وهو الامر الذى يهدد استمرار حركة الفكر البشرى كلة<BR/>فانت تعلم ماذا سيفعل الوهابية عندما يستولون على السلطة وقتها لن يتاح لك ان نطرح تلك الاشكاليات والنقاشات<BR/>بامكانك ان تعجب بالصوفيين ولكن تخيل لو انهم اصبحوا حكاما على العالم<BR/>هذا ما اتحدث عنة<BR/>السيطرة المطلقة للفكر الدينى<BR/>تخيل ان يبقى انسانا يعانى الالام والعجز التام وتصاب حياتة وحياة اسرتة بالشلل لان الدين يحرم علاجة<BR/><BR/>على عكس ما تقولة اراك مستمتع بالجدال<BR/>لذا فاكثر منة الان<BR/>لانة سيكون جريمة يعاقب عليها القانون قريبا<BR/><BR/>عندما تكلمت عن الموقف المتناقض لبعض الملحدين الذين يشعرون بشىء من الانتماء للدين كنت اتحدث عن تركيبة شخصية معينة وليس عن مراحل تطورية<BR/><BR/>اى ان موقفك هذا ببساطة موقف شخصى بحت<BR/>ليس لة علاقة بحقيقة المشكلة <BR/><BR/>فلو قرأ احدمشايخنا الكرام مقالتك هذة لاهدر دمك على الفور<BR/>هذا ما اتحث عنة<BR/>والا فلماذا لا تكتب تحت اسمك الحقيقى بدلا من الاختفاء<BR/>السنا جميعا هكذا<BR/>اليس اللجؤ للتدوين هروب من سطوة الدين والحكام<BR/>عموما انا هاعترفلك انى لسة برجوازىلا صغير مع انى مش عارف يعنى اية<BR/>وانى كمان محدود وبسيط وتقليدى<BR/><BR/>ما الذى يفعلة الكبار الان؟<BR/>ما الذى يفترض بى ان افعلة او اقتنع بة؟<BR/>ان اعلق لافتة مضادة للاخوان<BR/>اعذرنى هذا ليس سوى دعاية مجانية<BR/>النقاش والجدال وعرض الافكار والرؤى<BR/>سوف يصل فى النهاية الى حارة سد<BR/>لاننا جميعا خارج الملعب نهحن مجرد متفرجين نعلق او نشجع لكن محظور علينا اللعب<BR/>من يمنعنامن اللعب يا ترى؟humanhttps://www.blogger.com/profile/06803643695696869184noreply@blogger.com