Sunday, July 27, 2008

حاجات مالهاش دعوه ببعض خالص


أخبار

الأول:

القبض على 26 من شباب "الفيس بوك" بتهمة تهديد الأمن الوطنى
بتاريخ : الجمعة 25 يوليو 2008 3:28:00 ص البشاير- خاص :
أعلنت مصادر أمنية مصرية أنها اعتقلت 26 ناشطاً مصرياً من شباب موقع "فيس بوك" الإلكترونى، بتهمة "تهديد الأمن الوطنى" بعد أن تجمعوا على شاطىء فى الإسكندرية.

وأوضحت المصادر أن حوالى 30 شابا ينتمون إلى مجموعة "6 أبريل" الذين دعوا قبل 3 أشهر فى 6 أبريل على موقع فيس بوك إلى الاحتجاج على غلاء المعيشة فى مصر، تجمعوا أمس على أحد شواطئ الإسكندرية، رغم حظر التجمعات العلنية بموجب قانون الطوارىء المفروض فى مصر منذ 27 سنة.


الثاني:

قضت محكمة مصرية الأحد 27-7-2008 بتبرئة خمسة متهمين من أصل ستة في قضية العبارة المصرية "السلام 98" التي غرقت عام 2006 في مياه البحر الأحمر وعلى متنها أكثر من ألف شخص.

وبرأت المحكمة كافة المتهمين الآخرين، وأبرزهم مالك العبارة ممدوح إسماعيل وابنه.

وصدر الحكم وسط دهشة واستياء عائلات الضحايا التي أعلنت عزمها استئناف الحكم،

والمتهم الوحيد الذي أدين هو القبطان، صالح جمعة، الذي كان يقود عبارة أخرى هي "سانت كاترين" ولم يهرع للاستجابة إلى نداء الاستغاثة ومساعدة ضحايا العبارة الغارقة. وقضت المحكمة بحبسه 6 أشهر وغرامة مالية عشرة آلاف جنيه.


تاريخ:

حركة 17 نوفمبر الثوريه اليونانيه


Revolutionary Organization 17 November (Greek: Επαναστατική Οργάνωση 17 Νοέμβρη, Epanastatiki Organosi dekaefta Noemvri), (also known as 17N or N17)

حركة ماركسية ثورية شكلت ما يسمى برجال حرب العصابات المدينيين والذين شنوا منذ تأسيس الحركة بعام 1973 أكثر من 103 هجوما على مصالح أمريكية وتركية وتابعة لحلف شمال الأطلنطي، كما دأبت الحركه على أعدام بعض كبار رجال الأعمال الفاسدين والسياسيين اليميننين والمتورطين في أنشطة ضد المجتمع أو في الفساد السياسي والمالي، أضافة لعدد من رؤساء الشركات الكبرى المتعدية للقوميات، وكان يعقب كل عملية أعدام -أو أغتيال- نشر بيان يوضح لما تم أعدام هؤلاء المذنبين الذين لم يطلهم القضاء العاجز أو الفاسد.

سسيولوجيا:

عادة الثار كانت تنتشر في صعيد مصر كتأثر بعادات الثار البدويه التي تسللت من الجزيرة العربية، وهي عادة تنتعش ممارساتها بسبب غياب الدولة ممثلة في القانون، وبسبب أفتقاد الثقة في النظام القضائي

ملحوظه
لا علاقة باي من الفقرات المكتوبة أعلاه ببعضها على الإطلاق، وأي بحث عن صلة بينها هو سوء ظن بحت وتأويل متعسف

14 comments:

appy said...

تفتكر تمشى كده

احتمال برضه ليه لا

افكارك صعبه شويه بس اعتقد فى النهايه هتبقى كده
ملحوسه :- ده مش ربط ببعضه خالص ولا تعسف

البدراوى said...

هل تعتقد ان عادات الثأر سوف تنتقل من الصعيد الى كافة انحاء المعمورة ؟؟؟؟

سؤال ملوش دعوة بالحاجات اللى مالهاش دعوة ببعض خالص

bluestone said...

اي محاولة للربط هي تأويل متعسف

التار بايت

وسلم لي على النزيه ابن النزيهة

حاجة مقرفة

Basma said...

صديقي
حمقاء صور لي عقلى أن هناك ربط وربما يكون أيضا متعسف
مضحك هو الحكم بسجن وغرامة علي القبطان اللي من بره القصه خالص ومبكي هو برأة المتهمين الباقيين
خلل شديد في الموازين
ثم تتسأل عن سبب شيوع فكره الثأر
خلل في الموازين

Alexandrian far away said...

عزيزتي آبي
هي ممكن تمشي كده وممكن تجري كده
ممكن تتحل كده وممكن تتعقد كده

الأحتمالات كتير قوي
والموضوع صعب
والملاحيس مش لاقيه حد يلاحسها
تحياتي

Alexandrian far away said...

عزيزي بدراوي
عارف في الصعيد الي ما بياخدش بتاره بيعملوا فيه ايه؟
بيجيبوا له هديه
طرح

يا اخي مش عارف امي بقت خايفه على طرحها قوي ليه كده؟

Alexandrian far away said...

عزيزتي بلو ستون
لا يجب ابدا المساس بالنزاهه
سواء بتاعة النزيه أو بتاعة النزيهه

ربنا ينزههم لأنهم طلعوا ناس نزيهه فعلا

Alexandrian far away said...

عزيزتي بسمه
ده اثبات أن العداله في مصر ليست عمياء
بل حولاء

ما حدش يعرف دكتور عيون كويس والنبي؟

عزة مغازى said...

بل الانسحاب الى الداخل هو الحل
الانامالية هو الحل
انا اؤيد الحل العنيف ف حالة الدفاع عن النفس فى بلد لا سلطة للقانون فيه الا على الضعفاء ولحماية النظام فليس من سبيل للانسان لحفظ نفسه سوى الايمان والتسليم بقوانين الغابة

اما الدفاع عن الاخرين فسفه
والغناء للوطن وحمل علمه على طائرة ورقية بشكل يؤدى للاعتقال فعته
والخوف على شعب يهوى ان يكون قطيعا من العبيد فغباء

امات حب وطن لم يعد وطنا من الاساس فهو يتجاوز الحمق الى الاجرام فى حق الذات

ما فعلته المجموعة اليونانية ربما كان قابلا للتطبيق فى اليونان ربما كان لدى هذا الشعب بقايا كرامة

اما نحن
فخير لنا ان نفعب ما نفعله دوما ببراعة تامة
ان نتلهى ونسكت
ونكون دوما مفعول بنا

فلم نكن يوما فاعلين

Mercy Devil said...

لالالالالالالالالالالالالالالا يا عزة يا معازى أنا مش معاك ابدا اننا دوما مفعول بهم لا والله كنا فى عصور سابقة فاعلين كثير لكن الان لا نحن مفعول بنا ولا فاعلين نحن الاموات الاحياء واللى هنموت قريب م التلوث او الغلاء او حتى تحديد النسل وربما من الغيظ وقانون المرور الجديد
وعن العبارة وممدوح اسماعيل عادى يا جماعة أومال انتوا كنت متوقعين ايه ؟ هو ده الممود العادى وغير كده هيبقى شذوذ
الله يرحمك يا سادات
فاكرين لما ضربوا نار على انيس منصور ولا مش فاكر مين فى بلد عربى اثناء عودته الى مصر ؟
ضربوا نار بس هه
السادات طالب بالتحقيق وكده بقة علشان ده كان صحفى كبير ساعتها المهم البلد العربية الشقيقة رفضت وإتنطط ع السادات
رد فعل السادات كان لطيف جدا جدا دا
فى اول طيارة طالعة للبلد دى كان عليها فرقة خاصة مصرية راحت خلت المطار بتاعها مينفعش انه يبقى مطار حتى الطائرات
تخيلوا الوضع لدرجة انهم رجعوا عن طريق آخر غير الطائرات أو جاءتهم طائرة ترجعهم مش فاكر برضه اصل الذاكرة مهيسة عندى خالص
المهم ده كان رد فعله على ضرب النار فما بالكم بقة فى العبارة دى او اللى الليبين أغرقوها ؟ !!! بالصاوريخ
الله يرحمك يا عمر يا مختار كا، آر راجل سمعت عنه فى ليبيا مش أبو قسرية الاهبل ده صاحب الكتاب الاخضر !!!! والله ده مخه مفوت خالص
قال ياخد المنوفية والاسماعيلية
هههههههههههههههههههههه
ملاقاش اللى بلد الريس وعاوز ياخدها
هههههههههههههههههههههه

على باب الله said...

صباح الفل

ده تعليق مالوش دعوة بالموضوع اللي مالوش دعوة ببعضه ده

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ahmed Wagih said...

عزيزي، ممكن أستعير اللوجو - علم مصر بشريط أسود؟

أحمد

Alexandrian far away said...

طبعا يا أحمد ....أتفضل